Digital Hub Egypt Academy

Digital Hub Egypt logo

مقالاتنا

كم مرة شوفت بوست مكتوب فيه الإعلان عن الحاجة لوظيفة الميديا باير؟ طبعًا أول لما بيجي في ذهنك كلمة الميديا باير بتقول لنفسك: “إيه الوظيفة الجديدة دي اللي ظهرت مؤخرًا وانتشرت على كل منصات التواصل الاجتماعي المختلفة؟ وإيه هي المهارات اللي لازم تكون عند الشخص اللي هيقوم بيها؟

وياترى لو أنا عايز أكون ميديا باير المفروض أتعلم إيه؟ وأتعلم فين ومع مين؟” في المقالة دي هتلاقي إجابة على كل الأسئلة اللي في ذهنك.

من هو الميديا باير ؟

الشخص المسؤول عن عمل الإعلانات الممولة على جميع منصات السوشيال ميديا بالإضافة إلى تحليل نتائج هذه الإعلانات هل حققت الهدف منها سواء كان هدفها زيادة المبيعات أو سرعة انتشار وتوعية العملاء بالعلامة التجارية.

ماهى وظيفة الميديا باير ؟

وظيفة الميديا باير كانت موجودة من زمان مش اختراع جديد ولا حاجة، فقبل عصر الديجيتال ماركتنج كانت الشركات بتقوم بعمل الدعاية والإعلان عن منتجاتها من خلال التليفزيون والراديو واللوحات الإعلانية الموجودة في الأماكن العامة لجذب جمهورها المستهدف بحيث إن الشركة تقدر توصل لعدد كبير من جمهورها بالمعرفة بمنتجات وخدمات هذه الشركة.

على سبيل المثال لو في شركة فنادق عايزة تعلن عن خدماتها، فالشركة دي هتشتري مثلاً لوحة إعلانات داخل المطارات المختلفة سواء كانت دولية أو محلية للإعلان عن خدماتها للمسافرين القادمين داخل البلد علشان يتعرفوا على الشركة ونوعية الخدمات اللي ممكن تقدمها ليهم مثل إقامة في الفنادق – جولات سياحية للأماكن المشهورة داخل البلد – مواصلات – مطاعم – تسوق وغيرها من الخدمات اللي بيحتاجوها للتمتع بإقامة جيدة داخل البلد.

ولكن مع ظهور عصر الديجيتال ماركتنج وانتشار منصات التواصل الاجتماعي فيسبوك – انستجرام – يوتيوب – تيك توك – سناب شات اصبح شكل الإعلان والجمهور المستهدف على كل منصة مختلف عن الأخرى فأصبح ينتشر مفهوم الميديا باير.

لازم تعرف ان الموضوع مش عبارة عن نشر بوستات يومية وخلاص، لا طبعا الميديا باير لازم يكون عارف فن التسويق، فمثلا المحتوى اللى بتقدمه على انستجرام مختلف عن محتوى لينكدان أو محتوى فيس بوك فعملاء الانستجرام يهتمون بالصور والفيديوهات اكتر وهكذا.

كمان لازم تعرف في الأول طبيعة المنتج اللي بتعرضه وإيه هي مواصفاته وإيه هي المنصة المناسبة لعرض هذا المنتج واللي ممكن يحقق نجاحًا فيها أكتر علشان كده الميديا باير بيحدد الجمهور المستهدف والميزانية للإعلانات والاهتمام بالمحتوى الإعلاني ووضع الاستراتيجية التسويقية المناسبة ودراسة نقاط القوة والضعف للمنافسين وقياس نتيجة الحملة الاعلانية هل حققت الهدف منها أم لا؟ وهل الاعلان في الاتجاه الصحيح ولا محتاج تعديل؟

ماهى مهام الميديا باير ؟

  • يقوم بتحديد الجمهور المستهدف.
  • يقدم الإعلان بشكل جذاب يؤثر على العميل ويدفعه لشراء المنتج أو الخدمة.
  • يحدد الميزانية والتكلفة المناسبة للإعلان وإيه العائد منه سواء كان عائد مادي زيادة أرباح أو زيادة توعية بالعلامة التجارية.
  • اختيار الوقت المناسب لعرض الإعلان على كل منصة فمواعيد النشر التي تؤدي إلى زيادة التفاعل تختلف من منصة إلى أخرى.
  • تحليل نتيجة الحملة الإعلانية وهل حققت الغرض منها أم محتاجة تعديل.
  • مقارنة نتائج الإعلان بما سبق، بمعنى هل وضع المنتج قبل الإعلان اختلف أم لا.

ماهى المهارات اللازمة لكى تصبح ميديا باير ؟

علشان تكون ميديا باير شاطر و ناجح لازم تتعلم بعض المهارات لأنها هتساعدك تكون ميديا باير محترف. ولازم متنساش إن الميديا باير مش بيعمل إعلان وخلاص، لأ ده لازم يفهم العميل كويس ويفهم كمان الجمهور اللي هيخاطبه لأن العميل والجمهور بقى عندهم وعي أكتر من الأول، فلازم تعرف هما إزاي بيفكروا وتكون عندك القدرة على إقناعهم بالمحتوى الإعلاني وكل ما يخص الحملة الإعلانية.

  • الخبرة وفن التعامل مع جميع وسائل التواصل الاجتماعي سواء كان الفيسبوك – الانستجرام – تيك توك – يوتيوب – لينكد إن واحتراف التعامل مع مستخدمي كل منصة والرد على استفساراتهم التي تؤدي إلى زيادة التفاعل وعدد الزيارات للإعلان.
  • القدرة على تقديم محتوى جيد لكل منصة سواء كان محتوى بالصور أو الفيديوهات أو نصي مكتوب.
  • متابعة الإعلان بشكل مستمر للتأكد من تحقيق نتائجه أو تعديل مساره لتحقيق الهدف منه.
  • تحليل النتائج للحملة الإعلانية وهل حققت أهدافها أم تحتاج إلى تعديل.
  •  مهارة تنظيم الوقت واختيار الوقت المناسب لنشر الاعلان والذى يختلف على كل منصة لزياده تفاعل الجمهور مع الاعلان.

كيف تصبح ميديا باير ؟

لتصبح ميديا باير، يمكنك اتباع الخطوات التالية:

  1. فهم منصات التواصل الاجتماعي: لازم الأول تفهم إزاي تتعامل مع كل منصة من منصات السوشيال ميديا وتفهم طبيعة مستخدمي كل منصة علشان تقدر تقدم ليهم محتوى جيد.
  2. اكتساب خبرة في التسويق: اتعلم إزاي تكون مسوق ناجح بمعنى إنك تحط نفسك مكان العميل وتعرف هو محتاج إيه وبيدور عليه وإيه هي مواصفات المنتج أو الخدمة اللي بيرغب في الحصول عليها وإزاي تقدر توصلها إليه.
  3. تعلم صناعة المحتوى: اتعلم إزاي تكتب محتوى جيد لكل منصة، سواء كان مرئي أو مسموع، وكيفية تصميمه بشكل يلفت انتباه الجمهور.
  4. إدارة الحملات الإعلانية: اكتسب مهارة التخطيط لتنمية قدرتك على تحليل نتائج الإعلان ومتابعة أهداف حملتك الإعلانية. 
  5. التعلم المستمر: ابحث عن الفرص للتعلم المستمر ومتابعة أحدث التطورات في عالم التسويق الرقمي ومنصات التواصل الاجتماعي.

نصائح عند تعلم الميديا باير

  •  اتعلم ازاى تعمل خطة تسويقية جيدة وازاى تحدد مين هو جمهورك.
  •  استخدم لغة بسيطة لمخاطبة عملاءك.
  •  حدد اى منصة من منصات التواصل الاجتماعى تريد ان يظهر عليها اعلانك بناء على نوع المنتج اللى بتقدمه بحيث تحقق الهدف من اعلانك.
  • قدم محتوى جيد يجذب جمهورك ويزيد من تفاعلهم مع ما تقدمه.
  • قم بعمل الميزانية المناسبة لإعلانك.
  • حلل النتائج التى حصلت عليها من حملتك الإعلانية وحدد اذا حقق الإعلان الهدف منه ام لا.

افضل كورس ميديا باير

دبلومة السوشيال ميديا ماركتنج التى تقدمها ديجتال هاب ايجيبت هتبدأ معاك خطوة بخطوة من البداية وازاى تدير صفحات السوشيال ميديا بشكل احترافى بالكامل وازاى تكتب محتوى يجذب الجمهور بتاعك وازاى تعمل خطط تسويقية لاى بيزنس وازاى تعمل الحملات الاعلانية على فيس بوك وانستجرام بشكل كامل وكل ده هتعمله بشكل عملى بنفسك وهتنقلك الخبرة العملية اللى تقدر تفيدك فى سوق العمل.

دلوقتى اكيد عرفت من هو الميديا باير وازاى دوره مهم لنجاح اى بيزنس وان الوظيفه مطلوبة كتير دلوقتى فى سوق العمل خاصة بعد تقدم عصر الديجيتال ماركتينج .

الأسئلة الشائعة:

ما هو دور ميديا باير في التسويق الإلكتروني؟
الميديا باير يلعب دورًا حيويًا في التسويق الإلكتروني، حيث يساعد الشركات على تحقيق أهدافها التسويقية و الوصول إلى جمهورها المستهدف وزيادة تفاعل الجمهور مع المحتوى وإنشاء حملات إعلانية فعالة ومتابعة وتحليل نتائج حملاتها الإعلانية.

الكاتبة/

شارك المقالة:

مقالات مشابهة